Litomyšl 21. února 2025 (PROTEXT) - Opravdu velice důležitých deset kilometrů a čtyři sta čtyřicet metrů dálnice začalo růst na trase D35. Úsek Litomyšl - Janov, který má být hotový v srpnu roku 2027, totiž bude zároveň sloužit jako obchvat desetitisícového města. Deset a půl kilometru, na nich sedm dálničních mostů a stejný počet nad vlastní autostrádou. Třicet měsíců práce a náklady dvě miliardy a osm set milionů korun. Takové jsou klíčové informace o úseku dé pětatřicítky, který přinese velkou úlevu Litomyšli, z níž odvede tranzitní dopravu.
Daniel Brýdl (GENERACE 89), starosta Litomyšle: "Zde také bude velká dopravní zatíženost právě tou stavbou, ale musí se něco vydržet abychom na konci mohli konečně v roce 2027 ten tranzit poslat kolem Litomyšle“
Radek Mátl, generální ředitel, ŘSD: „Celá ta dálnice D35 někdy na konci roku 2026, včetně tunelu Homole, by měla být v provozu kromě právě obchvatu samotné Litomyšle, pro nás je toto velmi důležité, aby co nejrychleji v tom roce 2027 ta stavba byla dostavěná.“
Start stavby obchvatu Litomyšle ukončil desítky let sporů o trasování autostrády.
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR: „Zároveň se tímhle okamžikem stává z dálnice D35 vůbec největší staveniště dopravních staveb v Evropě, protože v tuto chvíli se buduje více než 64 km dálnice D35 a v průběhu následujících měsíců přibude dalších šestnáct kilometrů.“
Stavba je důležitá jako alternativa pro D1, zásadní je i pro Pardubický kraj.
Ladislav Valtr (ODS), náměstek hejtmana Pardubického kraje: „Nejenže se řidiči dostanou snadněji a rychleji z východu na západ, ale i to, že tranzitní doprava už nepojede přes naše obce a města.“
Celá dálnice D35, která propojí východní Čechy od Úlibic u Jičína po Olomouc a Lipník nad Bečvou, by měla být hotová do pěti let.
Zdroj: POLAR televize Ostrava
21.02.2025