Praha 10. října 2024 (PROTEXT) - Obrovský úspěch v rámci prestižní soutěže IDC Digital Future Awards Czech Republic, jejíž porota vybírá mimořádné počiny na poli digitalizace, dosáhl projekt datového propojení Vojenské zdravotní pojišťovny s Českou správou sociálního zabezpečení. Vojenská zdravotní pojišťovna zvítězila v kategorii Best in Future of Digital Infrastructure2024. „Naše řešení může konečně rozhýbat digitalizaci státní správy,“ říká jeho hlavní strůjce, ekonomický ředitel Vojenské pojišťovny Pavel Kolář.
Vojenská zdravotní pojišťovna vsadila na rozvoj komunikace přes ISSS (DIA) a spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ). Podle názoru Pavla Koláře stojíme na prahu průlomového projektu, který by mohl být klidně jednou z vlajkových lodí všech snah o digitalizaci procesů mezi občany a orgány státní správy. Ve veřejné sféře to totiž bývá tak, že když někdo konečně zavede do praxe nějaké úspěšné technologické řešení, tak to takzvaně „prokopne“ a brzy se začnou přidávat další instituce. „A já jsem přesvědčen, že právě naše řešení datového propojení se „sociálkou“ může tuto digitální revoluci spustit. Opravdu je načase to konečně prokopnou,“ potvrzuje ekonomický ředitel Vojenské zdravotní pojišťovny.
Stačí sdělit pouze jednou….
Občan, pojištěnec nebo plátce pojistného má ve svém vztahu ke zdravotní pojišťovně množství oznamovacích povinností, což vytváří značné nároky na správnost a přenos dat. Například uchazeč o zaměstnání nově zapsaný na Úřadu práce musí tuto skutečnost do osmi dnů ohlásit a doložit zdravotní pojišťovně. Totéž má povinnost učinit nový poživatel důchodu, žena na mateřské, student, kterého zapsali na střední či vysokou školu… Zdravotní pojišťovna to potřebuje proto, aby věděla, kdo bude za tohoto pojištěnce hradit pojistné. Jinak klientovi začne automaticky naskakovat dluh na pojistném. To se bohužel stává velice často, protože klienti třeba o této oznamovací povinnosti nevědí nebo na ni zapomenou, případně ji prostě ignorují. Mnohá z těchto dat však má k dispozici právě „sociálka“. A projekt, který Vojenská zdravotní pojišťovna ve spolupráci s ČSSZ připravila, umožňuje čerpat vybraná data o pojištěncích z jejích databází. Může se tak ověřit jejich správnost a porovnat je s údaji, které eviduje pojišťovna v našem informačním systému. Konečným cílem je, aby kterýkoli údaj o občanovi, který má státní správa k dispozici, nemusel tento občan opakovaně sdělovat na jednotlivých úřadech.
Podle Pavla Koláře jde o projekt s velkým benefitem pro občana. „Pokud mezi sebou takto komunikují orgány veřejné správy, pak lze sejmout část povinností z beder pojištěnců. Například skutečnost, že se z nějakého zaměstnance stal od určitého data starobní důchodce, se již nedozví pojišťovna od něj, ale přímo od „sociálky“, automaticky mu přiřadíme příslušnou platební kategorii a začneme pojistné za něj požadovat od státu. Novopečený důchodce nebude muset nic dokládat, nezačne mu vznikat dluh a pojišťovna nepřijde o peníze. Totéž maminka, která začala pobírat peněžitou pomoc v mateřství,“ popisuje Pavel Kolář. Obdobně používá VoZP službu i pro ověření zaměstnání a pracovní neschopnosti, a to nejen u hlavního pracovního poměru, ale i u „dohodářů“. Navíc celý proces lze zautomatizovat, naprogramovat tak, že Vojenská zdravotní pojišťovna ověří data o všech pojištěncích, jichž je 700 tisíc, a poté už bude evidovat pouze změny.
Šance pro 10,8 miliónu lidí
Projekt ukázal, že použitá technologie komunikace mezi zdravotní pojišťovnou a ČSSZ je správná, využitelná a stabilní. V současné době je to navíc jediný způsob komunikace mezi orgány veřejné správy a veřejné moci, který je v souladu se zákonem. Dá se využít napříč veřejnou správou a toto naše know-how lze zavést u všech zdravotních pojišťoven, tedy v rámci obsluhy 10,8 milionů lidí, kteří tu žijí. Ostatně některé zdravotní pojišťovny již toto řešení převzaly, jedna z nich už má tuto službu v provozu a další jsou ve stadiu implementace. Vojenská zdravotní pojišťovna byla první a věřím, že se přidají všechny ostatní, případně další orgány veřejné správy a veřejné moci.
Klientský portál a mobilní aplikace
Naprostou většinu úkonů, které s VoZP pojištěnec potřebuje vyřešit, lze učinit on-line. Většina klientů do pojišťovny fyzicky v podstatě nikdy nemusí přijít. Přes Klientský portál nebo mobilní aplikaci Zdraví na klik, kde je při registraci bezpečně identifikován, může klient velmi rychle požádat o příspěvky z preventivních programů, vyřídit změnu osobních dat, požádat o potvrzení bezdlužnosti či o novou kartičku pojištěnce nebo podat přehled OSVČ. Velmi užitečná – a často i poučná – je možnost zobrazit si kdykoli veškerou péči, kterou na mě zdravotní pojišťovně vykázala zdravotnická zařízení, a to včetně cen, které pojišťovna za jednotlivé výkony zaplatila. Mnozí klienti jsou pak překvapeni, kolik peněz zdravotní péče ve skutečnosti stojí. Podle Pavla Koláře vítězství Vojenské zdravotní pojišťovny v této prestižní soutěži otevře dveře k mnohem širší digitalizaci služeb zdravotních pojišťoven.
Zdroj: Toxin
10.10.2024