Dovoz ojetých aut do ČR od ledna do konce dubna meziročně vzrostl o sedm procent na 47 509 vozů. Stále ale byl o 10 tisíc vozidel nižší než před koronavirovou epidemií v roce 2019. Průměrné stáří importovaných ojetin se zvýšilo o 0,2 roku na 10,6 roku. Přes 52 procent aut bylo starších než deset let. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
V samotném dubnu se dovoz aut z druhé ruky zvýšil o 82 procent na 13 232 vozů. "Objem dovozů stále nedosáhl předcovidového stavu. Ve stejném měsíci roku 2019 byly dovozy vyšší o 14 procent, konkrétně o 2000 vozů. Covid tedy stále dovozy omezuje," podotkla generální ředitelka společnosti Aures Holdigs provozující autobazary AAA Auto Karolína Topolová.
Nejvíce dováženou značkou byla s 10 818 vozy Škoda, následuje Volgswagen s 9399 auty a třetí je tradičně Ford s 4135 vozy. Na dalších místech jsou prémiové značky BMW, Mercedes-Benz a Audi. Dovezeno bylo i 23 ojetých Ferrari nebo 193 Porsche.
"Uvidíme, jaký nastane vývoj po další vlně rozvolnění protipandemických opatření od pondělka, kdy se celkově obchod s ojetými vozy oživí a lidé začnou opět po více než čtyřech měsících navštěvovat autobazary," dodala Topolová.
Podle Asociace obchodu ojetými automobily se v západní Evropě postupně kumulují první generace elektrických ojetin. "Tamní zákazníci o ně nemají zájem. Náklady na ekologickou likvidaci baterie mohou dosáhnout částky až 1500 eur a hrozí, že místo toho budou auta vyvezena do zemí střední a východní Evropy," uvedl předseda asociace Jiří Grund. Podle něj jsou díky dotační politice některých zemí ojeté elektromobily velmi levné a mnohdy mají nulovou, nebo dokonce zápornou hodnotu.
Trh elektrických ojetin podle Grunda musí projít významnou informační osvětou. "Staré baterie představují nejen ekologické, ale hlavně bezpečnostní riziko, a to nejen pro posádku vozidla," dodal Grund.
07.05.2021